S jakými příčníky se můžete na autě potkat
Jaký příčník má váš automobil? Abyste se neztratili v záplavě nejrůznějších typů příčníků, připravili jsme pro vás jednoduchý přehled pro snadnou orientaci. S jeho pomocí se můžete snadno rozhodnout, jaké konkrétní střešní nosiče budete potřebovat.
Základní rozdělení střešních nosičů
Výrobci automobilů osazují do svých modelů zpravidla dva typy střešních nosičů. Jde o:
- příčníky na hagusy – obyčejně se jedná o lehce zapuštěné až zcela vystouplé podélné ližiny, na něž se následně upevňují příčníky neboli slangově „zahrádky“
- základní střešní nosiče – osazují se do úchytových bodů, které jsou součástí střechy automobilu a nacházejí se v oblasti mezi dveřmi a střechou.
Rozdělení příčníků
Jaké jsou ale druhy příčníků na hagusy neboli podélné ližiny? U většiny značek automobilů se můžeme setkat s těmito třemi základními typy:
- klasické příčníky,
- atypické příčníky,
- integrované příčníky.
Klasické příčníky
Nejčastěji mají podélné ližiny tvar podélného oválu nebo kruhu. Většina výrobců automobilů je vyrábí s mezerou mezi střechou a horní hranou ližiny, a to především u modelů kombi. Díky tomu se vytváří prostor pro snadnou manipulaci s uchycením příčníků. Klasické příčníky obyčejně disponují s volitelnou šířkou přizpůsobující se šířce střechy automobilu. K podélným ližinám se přichytávají většinou pomocí imbusu. Vzorovým příkladem je první generace Škody Octavia kombi.
Atypické příčníky
Druhou skupinou příčníků, na které se následně uchycují střešní nosiče, jsou atypické příčníky. Jde o klasické příčníky, které ale mají neklasický neboli atypický průměr nebo tvar. Příkladem je model Škoda Yeti. K uchycení příčníku se dají použít výhradně patky, jež ale mohou někdy poničit střechu.
Integrované příčníky
Posledním typem příčníků jsou integrované neboli vestavěné příčníky. Integrované příčníky nemají mezeru mezi střechou a ližinou. Pro své aerodynamické vlastnosti se tento typ příčníků stává u výrobců stále oblíbenějším.