Generální ředitel a prezident Thule Groups Magnus Welander komentuje výroční zprávu společnosti a čtvrté čtvrtletí roku 2021
Značka Thule nabízí střešní boxy, které si u nás můžete půjčit: Půjčovna thule.
Historicky silný rok
Velmi silná poptávka po našich produktech pokračovala i ve čtvrtém čtvrtletí a za celý rok jsme dosáhli tržeb 10 386 mil. SEK. Po úpravě směnných kurzů to představuje růst o 38 procent ve srovnání s předchozím rokem a růst o 56 procent oproti roku 2019, rok před pandemií.
Dražší suroviny, vyšší ceny přepravy a zvýšená nemocnost ovlivnily ziskovost během druhé poloviny roku. Navzdory těmto negativním faktorům jsme zlepšili celoroční EBIT marži na 22,5 procenta díky efektivní kontrole nákladů a naší škálovatelnosti.
Během čtvrtého čtvrtletí činila marže EBIT 10,3 procenta (15,0). Zisky byly ovlivněny výrazným nárůstem nákladů ve srovnání s velmi silným čtvrtým čtvrtletím roku 2020. Naše střední zvýšení cen nemohlo tento negativní efekt plně vyrovnat. Dodatečné zvýšení cen proto bylo provedeno na začátku tohoto roku.
V průběhu roku jsme představili nové ambice v oblasti dlouhodobé udržitelnosti a pokračovali v úsilí o snížení dopadu na klima a prokázali silný sociální závazek. Navzdory silnému růstu v náročné době, pokud jde o přístup k materiálům, součástem a přepravní kapacitě, jsme snížili naše emise skleníkových plynů o 1 procento. Je velmi pozitivní, že jsme snížili emise v poměru k prodejům až o 26 procent.
Pozitivní v celém regionu Evropa & RoW
Během čtvrtletí vzrostly tržby v regionu po úpravě měn o 8 procent ve srovnání s mimořádně silným čtvrtým čtvrtletím v předchozím roce. To znamená, že celoroční tržby vzrostly po měnové úpravě o 34 procent.
Růst ve třech největších produktových kategoriích byl během roku více než 30 procent ve srovnání se silným rokem 2020. Tržby v kategorii Packs, Bags & Luggage, naší nejmenší kategorii, vzrostly o 6 procent.
Z geografického hlediska byl růst na všech trzích zdravý. Nejvyšší růst v procentech pocházel z některých větších trhů s nejpřísnějšími omezeními během raných fází pandemie na jaře a v létě 2020.
Vysoká poptávka vyžaduje rozšířenou kapacitu
Čtvrtletní růst upravený o měnu byl ve srovnání s rokem 2019, rokem před vypuknutím pandemie, 45 %, 48 %, 75 % a 62 %. Stále také vidíme jasné signály, že trend volnočasových a dovolenkových aktivit blíže k domovu zůstane silný. V důsledku toho investujeme značné zdroje do vybudování další výrobní kapacity, jak již bylo dříve oznámeno.
Během čtvrtletí jsme před jarem vybudovali zásoby, zejména v Evropě, a rozhodli jsme se také provést několik investic souvisejících s kapacitou, abychom zajistili flexibilitu pro letošní i budoucí rok. To znamená, že v roce 2022 budeme investovat asi 5 procent našeho obratu do rozšíření a renovace stávajících výrobních zařízení, což je vyšší než naše historické úrovně.
Pozitivní situace na trhu s některými výzvami v dodavatelském řetězci v blízké budoucnosti
Pokračovali jsme v získávání podílu na trhu díky našemu silnému portfoliu produktů, naší globální značce životního stylu a flexibilní výrobě na našich hlavních trzích a v jejich blízkosti. Jsem přesvědčen, že s touto silnou základnou budeme v roce 2022 nadále generovat dobrý růst v obecně pozitivním tržním prostředí.
Zároveň se cesta růstu musí potýkat s náročným podnikatelským prostředím, kde zůstávají vysoké ceny materiálu a přepravy, stejně jako různá narušení dodavatelského řetězce.
Mohu také jménem celé společnosti slíbit, že jsme připraveni na další silný rok růstu a vzrušující budoucnost v příštích letech, kterou dále představíme na květnovém dni kapitálových trhů.
Na závěr bych rád poděkoval všem svým kolegům, jejichž energie, odbornost a vytrvalost nám pomohly završit historicky silný rok.
Magnus Welander
CEO a prezident
Rakev na auto půjčovna